fbpx

Apua kuorsaukseen ja hengityskatkoksiin

  • kuorsaus, hengityskatkot

Kuorsaus ja suuri (suu)hengitys

Makuuhuoneesta kaikuva kuorsaus, korahdukset ja katkeileva krohina voivat kieliä nukkujan ylipainosta, ahtaasta nielusta sekä nielun löystyneistä kudoksista. Mutta ennen kaikkea ne kertovat nukkujan turhan suuresta hengityksestä.

Kuorsauksesta kärsivät yhä useammat, yleisimmin keski-ikäiset tai keski-iän ohittaneet. Kuorsauksen hiljentämiseksi on tarjolla monenlaisia konsteja, mutta ongelmien juurisyihin päästään käsiksi vasta, kun kiinnitetään huomio hengitykseen. Suurta hengitystä normalisoimalla sekä ahdasta nielua avartamalla hengitys kulkee äänettömästi sekä yhtäjaksoisesti – myös yöllä.

Kuorsauksen terveysriskit

Kuorsaamista pidetään ennen muuta meluhaittana, josta kärsivät lähinnä kuorsaajan kanssa nukkuvat. Ja kyllä, kuorsaamisen äänekkyys voi ylittää melurajan, eli muodostaa moottorisahan ääntä vastaavan melun. Mutta melu ei ole ainoa kuorsauksen aiheuttama terveysriski, vaan se rasittaa elimistöä myös muilla tavoin.

kuorsauksen haitat

Vakavin kuorsauksen aiheuttamista haitoista on aivohalvausten riskiä lisäävä kaulavaltimoiden paksuuntuminen, jota tutkimusten mukaan ei esiinny pelkästään uniapneetikoilla, vaan myös niillä, jotka ’ainoastaan’ kuorsaavat. Kuorsaus myös lisää sydämen rytmihäiriöitä sekä epäsäännöllistä sykettä. Sydänterveyden heikentyminen on tutkimuksen mukaan suurempaa naispuolisilla kuorsaajilla.

Kuorsauksen juurisyyt

Yleisesti kuorsauksen syynä pidetään ylipainoa, joten sen itsehoidoksi suositellaan painon pudotusta. On kuitenkin selvää, että läheskään kaikki kuorsaajat eivät ole ylipainoisia, eli syy on tällöin jossain muualla. Syy on hengityksessä – jo lapsuuden aikaisessa hengityksessä.

Tiedetään, että ahdas nielu altistaa sekä kuorsaukselle että uniapnealle. Uniapneetikon tyypillisinä kasvonpiirteinä pidetään kuperaa sivuprofiilia sekä pientä alaleukaa. Nämä kasvonpiirteet eivät ole pelkästään perinnöllisiä ominaisuuksia, vaan niiden syntymiseen on vaikuttanut lapsuuden aikainen suuhengitys. Mikäli lapsi syystä taikka toisesta siirtyy luontaisesta nenähengityksestä suuhengitykseen, hänen kielensä joutuu asettumaan suussa virheelliseen asentoon. Kieli ei enää lepää vasten suulakea muotoilemassa yläleukaa, jolloin yläleuka jää liian pieneksi. Samoin käy myös alaleualle, joka lisäksi vetäytyy taakse. Tuloksena on ahdas nielu, jota ahtauttaa yhä enemmän nieluun painuva kielen tyvi, koska suuontelo on kehittynyt kielelle liian pieneksi. Hengitysteiden ahtautumisen lisäksi tällä kehityskululla on vaikutuksensa myös lapsen ulkonäköön, jota pyritään korjaamaan mm. oikomishoidoilla.

Nielun ahtaus ei ole ainoa riskitekijä kuorsauksen äänen, tai jopa hengityskatkosten syntymiselle. Riskiä kasvattavat nielun heikentyneet lihakset, löystyneet kudokset, veltto kieli sekä näiden lisäksi liian suuri hengitys. Hyvä uutinen on, että toisin kuin lapsuuden hengitystavasta johtuvat nielun alueen rakenteelliset poikkeamat, näiden ongelmien hoito ei vaadi lääkkeitä, laitteita eikä leikkauksia, vaan ne ovat korjattavissa omatoimisesti. 

Hiljennä kuorsauksesi, edistä terveyttäsi: 

  • Liian suuri hengitys normalisoituu.
  • Liian ahdas nielu avartuu.
  • Veltto kieli vahvistuu.
  • Keuhkoihin kulkeutuu pienempi määrä ilman epäpuhtauksia ja taudinaiheuttajia.
  • Hengitysteiden ärsytys vähenee.
  • Suun kosteus hoitaa hampaita.
  • Hengityskaasujen tasapaino sekä elimistön hapensaanti paranee.
  • Unenlaatu paranee.
  • Virkeys ja elämänlaatu kohenee.

Hoitava Hengitys -harjoitteita opit sekä Hoitava Hengitys -kursseilla että itsenäisesti e-kirjan tai verkkokurssin avulla.

Hoitava Hengitys e-kirja

opas-hyvaan-hengitykseen

e-kirja sisältää Hoitava Hengitys -teoriaosuuden lisäksi kuvalliset harjoitusohjeet sekä linkin Kielijumppa-opetusvideoon.

Voit myös tilata e-kirjan sekä hengityksen harjoittamisen apuvälineet sisältävän breaTHIN -setin edulliseen yhteishintaan.

Unikurssi

Erityisesti unenaikaisiin hengityshäiriöihin sekä niiden korjaamiseen keskittyvä verkkokurssi sisältää yhteensä viisi osiota, jotka lähetetään sähköpostiisi neljän päivän välein. Osioissa yhteensä parikymmentä opetusvideota.

Voit myös tilata Unikurssin sekä hengityksen harjoittamisen apuvälineet sisältävän breaTHIN -setin edulliseen yhteishintaan.

breaTHIN -setti

hoitava-hengitys-apuvälineet

breaTHIN -setti sisältää hengityksen harjoittamisen apuvälineet sekä kuvalliset harjoitusohjeet. Voit tilata setin joko erikseen tai edulliseen yhteishintaan joko Hoitava Hengitys e-kirjan tai Unikurssin kanssa.

Hoitava Hengitys -kurssin käyneiden kokemuksia

Mies 42 v, uniapnea-diagnoosi

”Kuuluu tosi hyvää. Harjoitusten säännöllinen tekeminen on vaikeaa. Yritän kyllä. Isoin muutos on ollut, että olen päässyt pitkälti eroon suu hengityksestä. Nukun suu teipattuna uniapnea laitteen kanssa.

Elämäni on mullistunut. Olen virkeä, herään kuuden jälkeen virkeänä ennen kelloa. Ajatukset ovat positiivisia ja virtaa riittää. Uskon että hengityksen korjaaminen auttoi mut oikealle tielle.

Liikuntaharrastuksessa syke nousee välillä tosi korkeaksi, mutta en hengästy niin kuin ennen. Eräissä kovatasoisissa treeneissä lihakset väsyi, mutta hengitys pysyi hallinnassa. Ihmettelin tätä itse ja myös opettaja ihmetteli, etten hengästynyt.

Puhuin uniklinikan lääkärin kanssa kurssistasi. Lääkäri oli kiinnostunut ja sanoi, että kaikki neuvot ovat tärkeitä, koska joillakin uniapnea-laitteen käytön kanssa on hankaluuksia.

Kiitos Marketta avusta. Olet auttanut minua syntymään uudelleen eloon.”

Mies, 61-vuotias, lievä uniapnea todettu 10 vuotta sitten, kuorsausta, ei uniapnealaitetta

” Tulin kurssille vaimon kanssa, joka joutui tönimään minua useita kertoja yössä kuorsaamiseni, kakomiseni sekä hengityskatkosten vuoksi.

Olin epäuskoinen, mutta päätin kuitenkin kokeilla suun teippausta sekä hengitysharjoituksia. Hämmästyksemme oli suurta, kun kuorsaamiseni loppui heti kurssin jälkeisenä yönä! Samoin yölliset vessakäynnit jäi pois ja uni on hyvää. Olen siitä lähtien nukkunut hyvin joka yön.

Vien innolla tätä viestiä eteenpäin ja kerron myös suun teippaamisen hyödyistä ihan kaikille!”

Nainen, 56 v, kuorsausta, katkonaista unta, väsymystä, pelko uniapneasta

”En olisi uskonut, miten paljon unenlaatu voi parantua hengitysharjoituksilla. Tuntuu, kuin olisin herännyt henkiin. ’Aamusumu’ on kadonnut, ja herään levänneenä ja virkeänä. Keho on rento, jopa leuat ja niska! Mies kertoi melkein huolestuneensa, kun nukun niin hiljaa ja tempoilematta. Hengityskurssi on pelastanut meidän avioliiton ja tuonut rutkasti laatua elämääni!”

Tee uneliaisuustesti

Vaikka ongelmana olisi harmittomana pidetty kuorsaus, hengitystä on syytä ryhtyä korjaamaan. Kuorsauksesta on vain lyhyt matka astetta vakavampaan unihäiriöön, eli uniapneaan.

Uniapnean taustalla ovat samat syyt kuin kuorsauksella, joten uniapneaa voidaan ennaltaehkäistä sekä unenaikaisia hengityskatkoksia merkittävästi vähentää korjaamalla hengitystä.

Uniapnea yleistyy kovaa vauhtia, eikä sitä enää pidetä yksinomaan keski-ikäisten ja ylipainoisten miesten tautina. Yhä nuoremmat ja hoikemmat – myös naiset, saavat tämän ikävän diagnoosin. Tällä hetkellä Suomessa tiedetään olevan noin 300 000 uniapneaa sairastavaa henkilöä. Näiden lisäksi on huomattava määrä niitä, jotka eivät itse vielä tiedä sairastavansa sitä. Tällaisia ovat esimerkiksi ne, jotka asuvat yksin, jolloin kukaan ei ole kuuntelemassa heidän hengitystään, tai sen katkoksia. Oheisen kyselyn avulla voi selvittää, onko päiväaikainen väsymys poikkeavaa.

Mikäli sait uneliaisuuskyselystä yli 10 pistettä, hakeudu unitutkimukseen ja ryhdy sen lisäksi korjaamaan hengitystäsi!

2020-05-27T19:03:01+03:00

About the Author:

Kirjoittaja on Marketta Manninen. Hän on Hoitava Hengitys HB® -menetelmän kehittäjä ja kouluttaja sekä Buteyko-ohjaaja.
LinkedIn
Share