Tukkoinen nenä auki lääkkeettömästi

Blogi päivitetty 31.10.2018

Miksi nenä on jatkuvasta niistämisestä huolimatta aina vaan tukkoinen? Nenäsuihkeet tuovat hetkellisen avun, mutta hetken kuluttua nenä on jälleen tukossa.

Tämä blogi kertoo, miten saat nenäsi auki nuhasta tai allergioista huolimatta – pysyvästi ja lääkkeettömästi.

 

Allergiat

Allergiat olivat harvinaisia ennen 1800-lukua. Viimeisten vuosikymmenten aikana allergioista on kuitenkin tullut erittäin yleisiä. Nykyään suomalaisista n. 15-20 % sairastaa allergiaa.

Syyt allergian jatkuvaan lisääntymiseen ovat epäselvät. Aiemmin ajateltiin, että allergia on perinnöllistä, mutta nykyään tutkitaan yhä enemmän myös ympäristötekijöitä ja elintapoja. On huomattu, että esimerkiksi maatalousympäristössä elävillä lapsilla on parempi allergiasuoja verrattuna kaupunkilaislapsiin.

Tutkijat arvelevat, että elinympäristön monimuotoisemmat mikrobit vahvistavat ihmisen immuunijärjestelmää voimakkaammin kuin hygieenisemmissä oloissa muodostuneet mikrobit. Tämä varmaan on yksi osa totuutta, mutta tutkijoiden kannattaisi tutkia tarkemmin myös hengityksen osuutta allergioiden ilmenemiseen.

Buteyko-teorian mukaan allergioiden taustalla on liikahengittäminen, eli olosuhteisiin nähden liian suuri hengitys ja siitä aiheutunut hiilidioksiditason lasku. Alentunut hiilidioksiditaso lisää histamiinin tuotantoa, joka puolestaan lisää allergiaoireita.

Myös kuninkaalliset voivat kärsiä allergioista. Walesin Prinssi Charles, joka tunnetaan intohimoisena hevosihmisenä, oli allerginen omille hevosilleen. Hänen tiedetään kokeilleen allergiansa hoitoon niin lääkärin määräämiä lääkkeitä kuin vaihtoehtohoitojakin. Vuonna 1999 prinssin omalääkäri suositteli hänelle Buteyko-menetelmää, josta prinssi saikin avun allergioihinsa.

 

Nenän tukkoisuus

Yksi yleisimmistä allergian oireista on nenän tukkoisuus. Joillakin allergia on ympärivuotista ja heillä myös nenä on jatkuvasti tukossa. Suomessa yleisimmät allergisen nuhan aiheuttajia ovat lehtipuiden ja heinien siitepöly sekä kissa ja koira.

Muita nenän tukkoisuutta aiheuttavia tekijöitä ovat kuiva ja kylmä ilma, poskiontelotulehdus, altistuminen homeelle sekä joidenkin lääkkeiden, kuten verenpaine- ja psyykenlääkkeiden käyttö. Myös joidenkin nenäsumutteiden tai -tippojen pitkäaikainen käyttö lisää nenän tukkoisuutta. Lisäksi nenän tukkoisuutta aiheuttavat nenän rakenteelliset poikkeamat, kuten väliseinän vinous, tai limakalvopullistumat eli polyypit.

Huonoiten tunnettu nenän tukkoisuuden aiheuttajista on nenän liian vähäinen käyttö.

Koska nenähengityksen hyötyjä ei ymmärretä, eikä suuhengityksen haittoja pidetä merkittävinä, on yleistä, että heti kun nenä tuntuu vähääkään tukkoiselta, siirrytään suuhengitykseen.

Nenän tuuletuksen heikentyessä limakalvoille alkaa muodostua pieniä tulehduspesäkkeitä, jolloin turvotus sekä limaneritys lisääntyy ja nenän toiminta lamaantuu entisestään.

Huomaa, että jatkuva nenän niistäminen pitää yllä limakalvojen tulehdustilaa, joten liiallista niistämistä kannattaa välttää.

Tukkoisuus koetaan krooniseksi, eikä uskota, että ongelmaan voisi saada helpotusta lääkkeettömästi.

Mutta tukkoisuuteen on saatavissa helpotusta ja tämä helpotus tulee hengityksen normalisoimisen muodossa.

 

Hengitysharjoituksista helpotusta tukkoisuuteen

Yksi ensimmäisistä hyödyistä, mitä Hoitava Hengitys -kurssilaiset saavat, on nenähengityksen helpottuminen.

Hengitysharjoituksilla normalisoidaan hengityksen häiriöitä ja seurauksena hiilidioksiditaso kohoaa, eli normalisoituu. Hiilidioksiditason nousu vähentää histamiinin tuotantoa ja näin vähentää reagointia allergeeneille. Lisääntynyt hiilidioksidi myös rentouttaa sileitä lihaksia, joka tarkoittaa ilmateiden avautumista.

Kun nenä avautuu edes hieman, siirrytään heti käyttämään sitä.

Hengityskurssilaisille tulee yllätyksenä, kuinka määrätietoisen nenähengityksen kautta sitkeinkin tukkoisuus alkaa pikkuhiljaa lievittyä. Suun pysyessä kiinni, nenä pysyy auki – myös flunssaisena.

Lisämotivaatiota tähän ponnisteluun antaa nenähengityksen kautta lisääntynyt jaksaminen, hengästymisen väheneminen sekä lukuisat muut nenähengityksen terveyshyödyt.

 

Näin avaat tukkoisen nenän:

1. Kävely osittain tukkoisen nenän kautta hengittäen.

Mikäli ilma vähänkin kulkee nenän kautta, saat nenän avautumaan, kun tukaluudesta huolimatta kävelet nenän kautta rauhallisesti hengittäen. Älä pelästy ilmanloppumisen tunnetta, se kertoo hiilidioksiditason noususta. Nenä alkaa avautua muutaman minuutin kuluessa.

 

2. Kävely hengitystä pidättäen.

Ota ote nenästä, pysäytä hengitys uloshengityksen jälkeen ja kävele hengitystä pidättäen. Yritä pitää hengityksesi maltillisena pidätyksen jälkeen, jotta et hukkaa pidätyksen aikana kertynyttä hiilidioksidia. Hiilidioksiditason nousu rentouttaa sileitä lihaksia, jolloin nenän ilmatiehyet alkavat avautua.

3. Nenänavausharjoitus paikallaan istuen tai seisten.

Ota ote nenästä normaalin uloshengityksen jälkeen ja pidätä hengitystäsi nyökyttäen samalla päätäsi ylös ja alas. Kohtuullisen voimakkaan pidätyksen jälkeen irrota ote nenästä. Hengitä rauhallisesti nenän kautta ja toista pidätys. Voit tehdä pidätyksiä useita kertoja, kunnes tunnet nenäsi avautuvan. Harjoitus kuvataan myös tällä videolla.Huom! Tätä harjoitusta ei suositella tehtäväksi, mikäli olet raskaana, kärsit migreenistä, korkeasta verenpaineesta, tai aivoverenkierron häiriöistä.

 

Lisää liikahengittämistä ja muita hengityksen häiriöitä korjaavia harjoituksia opit Hoitava Hengitys -kursseilta.

Kirjoittaja on Marketta Manninen.

Hän on Hoitava Hengitys HB® -menetelmän kehittäjä ja kouluttaja sekä Buteyko-ohjaaja.

2018-10-31T21:42:08+00:00

About the Author:

Kirjoittaja on Marketta Manninen. Hän on Hoitava Hengitys HB® -menetelmän kehittäjä ja kouluttaja sekä Buteyko-ohjaaja.
Facebook
Facebook
Twitter
LinkedIn