fbpx

Lievitystä uniapneaan

Uniapnean hoitokokeiluja

Hoitavan Hengityksen opeilla sain parannettua huomattavasti tilannettani myös uniapnean kanssa. Nykyisin kun menen nukkumaan selälleni, hengitykseni on helppoa ja kevyttä. Olisikohan aika teettää uusi unitutkimus! Olisinpa vain tiennyt Hoitava Hengitys -menetelmästä aikaisemmin!

Havahduin kesällä 2014 siihen, että aina kun menin nukkumaan selälleni, hengitykseni vaikeutui huomattavasti. Samoin olin ihmetellyt jo pitkään miksi en näe enää unia. Vaikka väsymykseni oli valtavaa, työterveyslääkärin mielestä olin täysin terve. Vasta kun pistin lääkärin kova kovaa vasten, pääsin unitutkimukseen lokakuussa 2014 ja diagnoosina tuli keskivaikea asentoriippumaton uniapnea.

Joulukuun alussa kokeiltiin CPAP-hoitoa, mutta se epäonnistui heti alkuunsa. Vahvistaakseni hengitysteitäni rupesin juoksemaan ylämäkiä, vaikka yleensä en juoksua harrastanut. Samoin aloitin viikottaiset Fustra-harjoitukset. Julkiselta puolelta en ollut saanut mitään itsehoito-ohjeita, yksityinen keuhkolääkäri kehotti tiputtamaan painoa 5 kiloa, ja vaikka normaalipainoinen olinkin, tuon teinkin.

Heinäkuussa 2015 sain uniapaneakiskot ja ne toimivat erinomaisesti, mutta puolen vuoden jälkeen leukani ei enää palautunut päivän aikana oikeaan asentoonsa, enkä pystynyt puremaan ruokaa. Tilasin Singing for snorers harjoituslevyt ja rupesin tekemään lauluharjoituksia naapureideni ’iloksi’.

Huhtikuussa 2016 tehtiin uusi unitutkimus, eikä tilanteeni ollut pahemmin parantunut. Tällöin minulle tarjottiin ensimmäisenä naisena Suomessa mahdollisuutta ylähengitysteiden sähköstimulaatiohoitoon. Koska en tiennyt mitään muuta vaihtoehtoa, suostuin leikkaukseen. Hoidon kanssa on ollut isoja vaikeuksia, joihin avun saanti on ollut tosi vaikeaa. Kun unitutkimus tehtiin hoidon ollessa päällä, diagnoosiksi tuli vaikea uniapnea.

Hoitava Hengitys -luento avasi silmät ja sulki suun

Joulukuussa 2016 osallistuin Uniliiton tilaisuuteen, jossa Marketta Manninen puhui Hoitavasta Hengityksestä. Esitys kolahti ja lujaa, sillä tajusin olevani suuhengittäjä, ilmeisesti edellisen homeasuntoni peruja. Siitä hetkestä lähtien siirryin tietoisesti nenähengittäjäksi. Aina välillä teippasin suun yöksi varmuuden vuoksi.

Nenähengityksen vaikutukset näkyivät nopeasti nenäliinojen kulutuksen dramaattisena vähenemisenä. Aikaisemmin minulla valui nenä jatkuvasti, nykyisin nenäliinoja ei ole pahemmin tarve enää ostaa. Olin tuolloin myös nenäpolyyppien poistoleikkausjonossa, mutta minut voitiin poistaa jonosta. Kotimaaperäisiä flunssia minulla ei ole ollut nenähengitykseen siirryttyäni.

Maltti olisi ollut valttia

Jälkiviisaana voin tosin todeta, että minun olisi pitänyt siirtyä nenähengitykseen varovaisemmin. Ylämäkien juoksu yhtäkkiä pelkästään nenähengityksellä oli sen verran rasittavaa, että tunsin kehossani vanhoilla leikkausalueilla yllättävää kipua.

Tuolloin en yhdistänyt kivun tunnetta hengitystavan muutokseen, vaan oivalsin kivun yhteyden liian voimakkaassa rasituksessa tehtyyn nenähengitykseen vasta kesällä 2017 ollessani uudella Hoitava Hengitys -kurssilla. Huomasin tuolloin, että hengitysharjoitukset tuntuivat kipualueella ja pystyin kalenteristani ajoittamaan kivun alkamisajankohdan nenähengitys+juoksuharrastukseni alkamiseen.

Marketan selitys tuolle kiputuntemukselle jälkikäteen keskustellessa oli se, että hengitykseni oli tuolloin vielä niin suurta, että nenähengityksen ylläpitäminen kovassa liikunnassa lisäsi kehon jännityksiä, jolloin vanha leikkausaluekin oireili.

Uudella kurssilla saamani tärkein oppi oli Vähennetty hengitys -harjoitus, jolla pienennetään hengitysvolyymiä. Noita vähennetyn hengityksen harjoituksia olen tehnyt myös nukkumaan mennessä ja niihin yleensä nopeasti nukahdan.

Hoitavan Hengityksen opeilla sain parannettua huomattavasti tilannettani myös uniapnean kanssa. Lisäparannuksen on tuonut hengityslihasten vahvistaminen WellO2 -hengitysharjoituslaitteen avulla.

Nykyisin kun menen nukkumaan selälleni, hengitykseni on helppoa ja kevyttä. Nyt en ole viikkoon käyttänyt ylähengitysteiden sähköstimulaatiohoitoa toispuoleisen kurkkukivun takia, mutta silti en ole ollut päivisin väsynyt. Olisikohan aika teettää uusi unitutkimus!

Olisinpa vain tiennyt Hoitava Hengitys -menetelmästä aikaisemmin!

Raija Leino, Helsinki

Jaa blogi!
2020-03-16T20:10:04+02:00

About the Author:

Kirjoittaja on Marketta Manninen. Hän on Hoitava Hengitys HB® -menetelmän kehittäjä ja kouluttaja sekä Buteyko-ohjaaja.
LinkedIn
LinkedIn
Share