fbpx

Unihäiriöt ja hengityksen häiriöt

  • apua unihäiriöihin hengitystä korjaamalla

Artikkeli päivitetty 30.8.2019

Makuuhuoneesta kaikuva kuorsaus, korahdukset ja katkeileva krohina voivat kieliä nukkujan ylipainosta, selällään nukkumisesta sekä nielun löystyneistä kudoksista. Mutta ennen kaikkea ne kertovat nukkujan häiriintyneestä hengityksestä sekä tästä aiheutuvasta unenlaadun heikkoudesta.

Unihäiriöistä kärsivät yhä useammat, yleisimmin keski-ikäiset tai keski-iän ohittaneet. Unenlaadun parantamiseksi on tarjolla monenlaisia konsteja, mutta kaikkein toimivin konsti on parantaa hengitystä sekä avartaa ilmateitä.

Artikkelin lopussa kahden Hoitava Hengitys -kurssille osallistuneen miehen kokemuksia hengityksen korjaamisen hyödyistä.

Yleisin unihäiriön muoto on unettomuus, mutta kovaa vauhtia lisääntyvä unihäiriön muoto on uniapnea. Tällä hetkellä tiedetään Suomessa olevan noin 300 000 uniapneaa sairastavaa henkilöä. Näiden lisäksi on huomattava määrä niitä, jotka eivät itse vielä tiedä sairastavansa uniapneaa. Tällaisia ovat esimerkiksi ne, jotka asuvat yksin, jolloin kukaan ei ole kuuntelemassa heidän hengitystään, tai sen katkoksia.

Voit päästä unenaikaisten hengityskatkosten jäljille kartoittamalla vaivojasi.

Hakeudu unitutkimukseen, mikäli kärsit näistä oireista:

  • äänekäs, katkeileva kuorsaus, suun kuivuminen ja unenaikaiset hengityskatkokset
  • heräily tukehtumisen tunteeseen
  • jatkuva päiväaikainen väsymys, joka voi johtaa nukahteluun
  • aamupäänsärky
  • kurkun karheus
  • ärtyisyys
  • keskittymiskyvyttömyys
  • keskittymisvaikeudet ja muistamattomuus
  • mielialahäiriöt, jopa masentuneisuus
  • tihentynyt yöllinen virtsaamistarve
  • yöhikoilu
  • sukupuolivietin aleneminen
  • unettomuus.

Hengityskatkoksia uniapneetikolla voi olla viidestä kolmeenkymmeneen tunnissa ja kukin katkos voi kestää muutamasta sekunnista jopa minuuttiin. Tällöin veren happikyllästeisyys voi laskea jopa 50 %. On selvää, että tällainen uni ei virkistä, vaan olo on päivisin kaikin puolin kurja. Lieväänkin uniapneaan liittyy lisääntynyt verenpainetaudin riski ja pidempään jatkuessaan uniapnea lisää kuolleisuutta sydän- ja verisuonisairauksiin 3-6 kertaisesti sekä riskiä 2-tyypin diabetekseen, aivoverenkierronhäiriöön ja keuhkovaltimoverenpainetautiin.

Myös kuorsaus rasittaa elimistöä pitkään jatkuessaan. Ilmiselvästi kyseessä on meluhaitta sekä kuorsaajalle itselleen, että hänen kumppanilleen. Vakavampi haitta on aivohalvausten riskiä lisäävä kaulavaltimoiden paksuuntuminen, jota tutkimusten mukaan ei esiinny pelkästään uniapneetikoilla, vaan myös niillä, jotka ’ainoastaan’ kuorsaavat. Lisäksi kuorsaajilla tiedetään olevan myös enemmän sydämen rytmihäiriöitä sekä epäsäännöllistä sykettä verrattuna niihin, jotka eivät kuorsaa.

Unihäiriöisen hengitys

Sekä uniapnea että kuorsaus liittyvät siis liian suureen hengittämiseen sekä nielun ahtauteen. Kuorsaajalla suuri ilmavirta raahautuu ahtautunutta väylää pitkin värisyttäen samalla nielun löystyneitä kudoksia. Uniapneetikolla hengitys on mahdollisesti vielä suurempaa, väylä vielä ahtaampi, tai nielun kudokset vielä löystyneempiä, jolloin suuren ilmavirran muodostama alipaine imaisee ilmateiden seinämät tukkoon.

Tutkimusten mukaan kuorsaajilla ja uniapnesta kärsivillä hengitysvolyymi on kaksin- tai jopa kolminkertainen normaaliin (4-6 l/min) nähden. On selvää, että tämä suuri ilmamäärä kuivattaa ja ärsyttää nielua, erityisesti mikäli hengitys kulkee suun kautta. Lisäksi suuri hengitys aiheuttaa elimistöön hiilidioksidivajeen ja sitä kautta happivajeen. Happivajeesta kärsivän uni on  levotonta, koska keho ei rentoudu, eikä mieli rauhoitu. Hiilidioksidivaje myös häiritsee hengityskeskuksen toimintaa, jolloin reagointi hengityskatkokseen viivästyy. Hengityksen korjaaminen on siis todellakin paikallaan.

Eikö ole erikoista, miten vähän kuorsaajan tai uniapneetikon hengitystapaan kiinnitetään huomiota? Mikäli ihminen kärsii ylipainosta tai suolisto-ongelmista, on luonnollista, että helpotusta haetaan tutkimalla mitä ja kuinka paljon hän syö. Näiden tutkimusten perusteella tehdään tarvittavat korjaukset ruokavalioon. Näin tulisi toimia myös hengitykseen liittyvien ongelmien kanssa. Hengenahdistus, astma, kuorsaus ja uniapnea kertovat kaikki häiriintyneestä hengityksestä sekä ilmateiden ahtaudesta. Näiden vaivojen hoito tulisi aloittaa korjaamalla hengitystä sekä tekemällä tilaa ilmavirralle.

Kuorsauksen ja uniapnean lievitys

Merkittävää lievitystä sekä kuorsaukseen että unenaikaisiin hengityskatkoksiin saadaan normalisoimalla hengitysharjoitusten avulla liian suuri hengitysvolyymi sekä kiinteyttämällä löystyneitä nielun rakenteita kielijumpan avulla. Hengityksen korjaamiseen kuuluu lisäksi ns. arkihengityksen huomioiminen, jonka ensimmäinen askel on siirtyminen nenähengitykseen.

  • Nenähengitys

Siirry hengittämään nenän kautta kaikissa mahdollisissa tilanteissa, myös liikkuessa ja nukkuessa. Voit varmistaa, että hengität myös yöllä nenän kautta teippaamalla huulet kiinni ihoteipillä. Suun teippaamisen hyödyt ovat merkittävät. Unenlaadun paranemisen lisäksi monet kertovat myös hampaiden narskuttelun lieventyneen ja yöllisten vessareissujen vähentyneen. Ja luonnollisesti suu pysyy myös kosteana, jonka ansiosta nielun rakenteiden lisäksi myös hampaat saavat hoitoa.

  • Hengitysharjoitukset

Pelkkä nenähengitykseen siirtyminen ei vielä riitä korjaamaan häiriintynyttä hengitystä. Lisäksi tarvitaan säännöllisiä hengitysharjoituksia, joiden avulla hengitys pikkuhiljaa normalisoituu. Yksinkertaisia, mutta tehokkaita harjoituksia ohjataan Hoitava Hengitys -kursseilla. Eri paikkakunnilla toimivien Hoitava Hengitys -ohjaajien yhteystiedot löytyvät tästä.

Omatoimiseen harjoitteluun löydät ohjeet Hoitava Hengitys e-kirjasta.  Harjoittelun tueksi voit tilata verkkokaupasta myös kätevän apuvälinepakkauksen, breaTHIN -setin. Setti sisältää ihoteipin suun teippaamiseen, silikonipillin Hidastettu hengitys -harjoitukseen sekä nenäklipsin Ohennettu hengitys -harjoitukseen. E-kirja ja setti ovat myynnissä myös edulliseen yhteishintaan.

  • Kielijumppa

Mikäli hengitys muuttuu suuhengitykseksi jo kasvuiässä, siitä seuraa ei-toivottu vaikutus kasvojen luuston muodostumiseen. Leuat jäävät liian pieniksi ja alaleuka vetäytyy taakse ahtauttaen nielua. Lisää ahtautta nieluun tuo kielen tyvi, joka joutuu ottamaan sieltä tilaa myös suuontelon jäätyä liian pieneksi. Tavaksi jäänyt suuri suuhengitys ärsyttää nielun rakenteita ja tuo löystymisen kautta yhä lisää ahtautta ilmateihin.

Nielun ja suun alueen koviin rakenteisiin ei voida itse aikuisena kovinkaan paljon vaikuttaa, mutta niiden pehmeitä kudoksia sekä lihaksia voidaan kiinteyttää ja vahvistaa aivan samoin kuin mitä tahansa muitakin osia kehossa. Kiinteytyessään nielu avartuu ja kielen lihasten vahvistuminen nostaa velton kielen oikeaan asentoonsa yläkitalakeen vähentäen sen valahtamista nieluun.  Tutkimuksen mukaan säännöllinen kielijumppa vähensi kuorsausta sekä lievensi uniapnean oireita kolmessa kuukaudessa peräti 39 %.

Hoitava Hengitys -kursseilla ohjataan hengitysharjoitusten lisäksi myös tehokas kielijumppa. Saat kuvalliset kielijumppaohjeet myös Hoitava Hengitys e-kirjan tai breaTHIN -setin tilauksen yhteydessä.

Hengityksen normalisoinnin hyötyjä:

  • Keuhkoihin kulkeutuu pienempi määrä ilman epäpuhtauksia ja taudinaiheuttajia.
  • Ilmateiden kuivuminen, ärtyminen ja turvotus lievittyy.
  • Suun kosteus hoitaa hampaita.
  • Nenän valmistelema ilma on ilmateille ystävällisempää – kosteampaa, lämpimämpää ja puhtaampaa.
  • Hengitysharjoitusten sekä kielijumpan avulla nielun rakenteet kiinteytyvät ja ilmatiet avartuvat.

Hengityksen pienentämisen aiheuttama hiilidioksiditason kohoaminen rentouttaa sileitä lihaksia ja parantaa elimistön hapensaantia. Aivojen verenvirtaus paranee, keho rentoutuu ja mieli rauhoittuu. Seurauksena on levollinen, syvä ja virkistävä uni.

Hoitava Hengitys -kurssin käyneiden kokemuksia:

Mies 42 v, uniapnea-diagnoosi. Viesti noin kuukausi kurssin jälkeen:

”Kuuluu tosi hyvää. Harjoitusten säännöllinen tekeminen on vaikeaa. Yritän kyllä. Isoin muutos on ollut, että olen päässyt pitkälti eroon suu hengityksestä. Nukun suu teipattuna apnea laitteen kanssa.

Elämäni on mullistunut.

Olen virkeä, herään kuuden jälkeen virkeänä ennen kelloa. Ajatukset ovat positiivisia ja virtaa riittää. Uskon että hengityksen korjaaminen auttoi mut oikealle tielle.

Liikuntaharrastuksessa syke nousee välillä tosi korkeaksi, mutta en hengästy niin kuin ennen. Eräissä kovatasoisissa treeneissä lihakset väsyi, mutta hengitys pysyi hallinnassa. Ihmettelin tätä itse ja myös opettaja ihmetteli, etten hengästynyt.

Puhuin uniklinikan lääkärin kanssa kurssistasi. Lääkäri oli kiinnostunut ja sanoi, että kaikki neuvot ovat tärkeitä, koska joillakin apnea-koneen käytön kanssa on hankaluuksia.

Kiitos Marketta avusta. Olet auttanut minua syntymään uudelleen eloon.”

Mies, 61-vuotias, lievä uniapnea todettu 10 vuotta sitten, kuorsausta, ei uniapnealaitetta. Viesti muutama kuukausi kurssin jälkeen:

” Tulin kurssille vaimon kanssa, joka joutui tönimään minua useita kertoja yössä kuorsaamiseni, kakomiseni sekä hengityskatkosten vuoksi. Olin epäuskoinen, mutta päätin kuitenkin kokeilla suun teippausta sekä hengitysharjoituksia.

Hämmästyksemme oli suurta, kun kuorsaamiseni loppui heti kurssin jälkeisenä yönä! Samoin yölliset vessakäynnit jäi pois ja uni on hyvää. Olen siitä lähtien nukkunut hyvin joka yön. Vien innolla tätä viestiä eteenpäin ja kerron myös suun teippaamisen hyödyistä ihan kaikille!”

Huom! Hoitava Hengitys -verkkokaupasta voit tilata breaTHIN -setin, joka sisältää ihoteipin suun teippaukseen, silikonipillin Hidastettu hengitys -harjoitukseen,  nenäklipsin Ohennettu hengitys -harjoitukseen sekä ohjeet kaikkiin breaTHIN -harjoitteisiin.

Tilaamalla uutiskirjeen saat sähköpostiisi hyvän hengityksen vinkkejä sekä tietoa tulevista Hoitava Hengitys -tapahtumista.

2019-08-30T19:37:39+03:00

About the Author:

Kirjoittaja on Marketta Manninen. Hän on Hoitava Hengitys HB® -menetelmän kehittäjä ja kouluttaja sekä Buteyko-ohjaaja.
Facebook
Facebook
Twitter
LinkedIn