fbpx

Unihäiriöt ja niiden hoito hengityksen avulla

  • Unihäiriöt ja hengitys

Monelle unihäiriöiselle syksyn saapuminen on helpotus. Yöt pimenevät ja viilenevät, jolloin nukahtaminen helpottuu ja unenlaatu paranee. Vai paraneeko? Toisaalta syksy tuo myös arjen kiireet ja haasteet, jolloin mieli kuormittuu ja uni häiriintyy jälleen. 

Hengitystäsi korjaamalla voit saada huomattavia parannuksia unesi laatuun.

 

Unihäiriöiden yleisyydestä kertovat lukuisat paremman unen vinkkejä sisältävät lehtiartikkelit, joita jaetaan somessakin ahkerasti.

Tuttuja lienevät vinkit hyvin tuuletetusta, lämpötilaltaan viileästä makuuhuoneesta, ruutu-ajan rajoittamisesta sekä keskeneräisten asioiden mielestä poistamisesta niiden ylös kirjaamisella.

Hämmästyttävää on, kuinka vähän nämä vinkkilistat sisältävät hengitysvinkkejä. Unensaannin helpottamiseen jaetaan jonkin verran hengitysharjoitusohjeita, mutta nämä ohjeet eivät kerro, että oikealla hengityksellä voisit nukahtamisen jälkeen myös pysyä unessa aamuun saakka.   

Mikäli olet käynyt lääkärin pakeilla uniongelmiesi kanssa, onko lääkäri koskaan kysynyt, miten sinä hengität? Unenaikaiset hengityshäiriöt ovat nimittäin hyvin monen unihäiriöisen ongelmien taustalla. Yleensä näihin ongelmiin puututaan vasta sitten, kun kuorsaus on itseä tai kumppania häiritsevää, tai tilanne on vielä vakavampi ja henkilöllä todetaan uniapnea.

Asiaan voisi puuttua jo paljon aiemmin. Hengitys voi olla häiriintynyttä ja unta häiritsevää, vaikka henkilö ei kuorsaisikaan.

Jo pieni lapsi tulisi ohjata hengittämään oikein. Varhaislapsuudessa kehitetään nimittäin juuret niin kuorsaukseen kuin uniapneaankin. Lapsuudenaikaisen hengitystavan merkityksestä voit lukea lisää toisesta blogistani.

Mikäli henkilö (aikuinen tai lapsi) kärsii uniongelmista, tulisi tarkastella hänen hengitystapaansa. Hengittääkö henkilö suun kautta? Miksi hän hengittää suun kautta? Onko kyseessä vain opittu tapa, vai onko nenähengitykselle jotain fysiologista estettä? On hyvä tietää, että suuhengitys heikentää huomattavasti unenlaatua.  Mikäli henkilö hengittää suun kautta päivällä, hän hengittää suurella todennäköisyydellä suun kautta myös yöllä.

 

Liian suuri hengitysvolyymi

Buteyko-menetelmän kehittäjä Konstantin Buteyko sanoi, että on sallittua hengittää suun kautta yhtä usein, kuin syöt nenäsi kautta. Eli hengitä nenän kautta aina kun et puhu tai syö, myös liikkuessa.

Buteyko totesi myös, että suurin osa ihmisistä ylihengittää, eli heidän hengitysvolyyminsa on liian suurta. Yksi syy tähän on suuhengityksen yleisyys, koska suuhengityksen haitoista puhutaan aivan liian vähän. Liian suuresti hengitettäessä elimistöstä poistuu hiilidioksidia liikaa ja tuloksena on verisuonten supistuminen sekä elimistön hapenpuute. Hapenpuutteesta seuraa levottomuutta, painajaisia ja lihaskramppeja.

 

Ilmateiden ärtyminen ja ahtautuminen

Kun hengitys on liian suurta, suun kautta kulkiessaan suuri ilmavirta hankaa ilmateitä puhdistamattomana, lämmittämättömänä ja kosteuttamattomana. Tällöin nielun rakenteet ja kudokset kuivuvat ja ärtyvät. Kudosten löystyminen sekä mahdollinen turvotus vie tilaa hengitysteiltä. Henkeä ahdistaa ja uni häiriintyy tai katkeaa.

Hengitysteitä ahtauttaa myös nieluun vajoava kielen tyvi, erityisesti mikäli suu on auki ja kielen lihakset liian veltot. Suun ollessa kiinni on todennäköisempää, että kieli asettuu oikeaan lepoasentoonsa, eli vasten yläkitalakea jolloin kielen tyven vajoaminen on vähäisempää.

Rakenteellinen nielun ahtaus on tulosta lapsuuden aikaisesta suuhengityksestä, jolloin kasvojen luuston kehitys on häiriintynyt. Leukaluut jäävät tuolloin liian pieniksi, samoin suuontelo. Vaikka kurkun alueen kovia rakenteita on hankala aikuisena omatoimisesti muotoilla, voimme kuitenkin kiinteyttää nielun ja suun alueen lihaksia.

 

Nenähengityksellä parempi uni

Noudata toki myös kaikkia aiempia saamiasi paremman unen vinkkejä, mutta näiden lisäksi opettele pitämään suusi kiinni!

Nenähengitykseen siirtyminen sopeuttaa elimistöäsi takaisin normaaliin, terveempään hengitysvolyymiin. Kun hengitys on pienempää valveilla ollessa, se on maltillisempaa myös nukkuessa.

Kun valveilla ollessamme pidämme suun kiinni aina kun mahdollista, kasvojen lihakset vahvistuvat ja sen oikea asento alkaa piirtyä lihasmuistiimme. Tällöin suu pysyy paremmin kiinni myös nukkuessa.

Helpoiten varmistat suun kiinni pysymisen unen aikana, teippaamalla huulet kiinni ihoteipillä, joka sisältyy Hoitava Hengitys -apuvälinepakkaukseen, eli breaTHIN -settiin. Setti sisältää kuvalliset ohjeet kaikkiin hengitysharjoituksiin. Sekä breaTHIN -setin että e-kirjan tilauksen yhteydessä saat lisäksi ohjeet kielijumppaan.

Mikäli teippaaminen ahdistaa, todennäköisesti hengitysvolyymisi on liian suurta. Tällöin hengityksen normalisointia kannattaa tehostaa päiväaikaisen nenähengityksen lisäksi Hoitava Hengitys -kursseilla opetettavien hengitysharjoitusten sekä nielua avartavan kielijumpan avulla.

Mikäli ongelmasi on nenän tukkoisuus, voit lukea tästä artikkelista, kuinka avulla tukkoinen nenä avataan!

2019-12-03T08:17:49+02:00

About the Author:

Kirjoittaja on Marketta Manninen. Hän on Hoitava Hengitys HB® -menetelmän kehittäjä ja kouluttaja sekä Buteyko-ohjaaja.
Facebook
Facebook
Twitter
LinkedIn