fbpx

Miksi kasvomaski ahdistaa?

On luonnollista, että mikäli hengitystä jollakin tavalla estetään, olo tuntuu epämukavalta. Toisilla kasvomaskin tuoma epämukavuus on voimakkaampaa, jopa ahdistavaa, kun taas toiset sietävät rajoitusta paremmin. Tunne ei tule pelkästään hengityksen fyysisestä rajoittamisesta, vaan myös maskin tuomasta henkisestä ahdistuksesta.

Tässä blogissa selvennetään, mistä tuo epämukavuus kumpuaa, ja miten sitä voi lievittää.

Kasvomaskisuositusten yleistyessä, hengityksen rajoittamisen tuoma ahdistus koskettaa yhä useampia. Lisärasituksen tuo epätietoisuus siitä, millainen suoja olisi riittävä, mutta ei kuitenkaan liikaa hengitystä rajoittava? Ja mikä on maskin tuoma hyöty silloin kun sen käyttö aiheuttaa huonovointisuutta ja hengenahdistusta?

Yksiselitteistä vastausta näihin on vaikea antaa, mutta koska keskustelu pyörii kovin yksipuolisesti maskin mahdollisesti aiheuttaman hapenpuutteen ympärillä, keskusteluun on syytä tuoda myös Hoitava Hengitys -menetelmän ydinajatukset liikahengityksestä, hiilidioksidista sekä hapensaannista.

 

Ahdistuksen aiheuttajana liikahengitys

Ahdistavimmaksi kasvomaskin kokevat he, jotka ovat tottuneet hengittämään suun kautta, suuresti ja raskaasti, tai kiihkeästi ja pinnallisesti. Tyypillisesti heillä on liikahengityksestä kertovia oireita, kuten astma, tukkoisuus, kuorsaus ja uniapnea.

Liikahengitys tarkoittaa sitä, että hengitetään olosuhteisiin nähden liikaa, jolloin liiallisen hiilidioksidin poistumisen seurauksena happi ei pääse vapautumaan verestä ja elimistöön syntyy hapenpuute. Tämä voi olla yllättävä tieto useimmille, koska hiilidioksidia on totuttu pitämään turhana aineenvaihdunnan lopputuotteena, jota kuuluukin puhaltaa voimallisesti ulos.

Turhaa hiilidioksidi ei missään nimessä ole, vaan elimistön toiminnalle monessa suhteessa jopa tärkeämpää kuin happi. Hapen vapauttamisen lisäksi hiilidioksidi avaa hengitysteitä, laajentaa verisuonia, sekä säätelee elimistön happo-emästasapainoa.

Kun jo ennestään liikaa hengittävä pukee kasvoilleen maskin, hengityksen rajoittaminen käynnistää aivoissa pelkoreaktion ja hengitys kiihtyy lisää. Pahenevan hiilidioksidivajeen aikaansaama hengenahdistus ja huimaus saa ihmisen suurentamaan hengitystään entistä enemmän ja lopulta tilanne voi kehittyä astma- tai paniikkikohtaukseksi, tai jopa sydänoireiksi.

On ymmärrettävää, että ilman loppumisen tunne tulkitaan hapenpuutteeksi, vaikka veren happisaturaatio-lukema ei ole juurikaan muuttunut. Hapenpuute on kyllä kudostasolla totta, mutta sitä ei korjata hengitystä suurentamalla, vaan päinvastoin.

 

Helpotuksen tuo hengityksen pienentäminen

Hengenahdistuksen keskellä voi olla vaikea uskoa, että helpotusta toisi hengityksen rauhoittaminen ja pienentäminen, vaikka monet tietävät, että paniikkikohtauksessa henkeä haukkovalle tarjotaan paperipussia, johon hengittämällä hän saa kuin saakin tilanteen helpottamaan. Helpotuksen tuo oman hiilidioksidin sisäänhengittäminen, eli hiilidioksidivajeen korjaaminen.

Myös maskin käyttö helpottuu, kun hengitystä rauhoitetaan ja pienennetään.

Hengityksen pienentäminen ei kuitenkaan ole kaikille aivan yksinkertaista, koska pidempään jatkuneen liikahengityksen seurauksena hengityskeskuksen hiilidioksidinsietokyky on heikentynyt. Tällöin hengitys kiihtyy jo vähäisestä hengityksen rajoittamisesta. Monet siirtyvät maskin tuoman ahdistuksen myötä nenähengityksestä suuhengitykseen, joka on suurempaa, suodattamatonta sekä kaikin puolin nenähengitystä epäterveellisempää.

Onko maskista tällöin enemmän haittaa kuin hyötyä? Olisiko sittenkin viisaampaa jättää maski pukematta ja pitää suu suljettuna käyttäen hengitykseen ilmaa puhdistavaa sekä taudinaiheuttajia, myös viruksia, torjuvaa nenää?

Mikäli kuitenkin haluat, tai joudut käyttämään maskia ja koet sen ahdistavaksi, hengitystä kannattaa lempeästi ja asteittain harjoittaa pienemmäksi. Hoitava Hengitys HB ® -menetelmän harjoitteilla kevennetään raskasta hengitystä, parannetaan hengityskaasujen tasapainoa sekä siedätetään hengityskeskus terveemmälle hiilidioksidipitoisuudelle.

Vinkit terveelliseen arkihengitykseen sekä opastuksen hengitystä helpottaviin harjoitteisiin saat Hoitava Hengitys -e-kirjasta sekä Hoitava Hengitys -kursseilta.

Jaa blogi!
2020-10-09T08:15:04+03:00

About the Author:

Kirjoittaja on Marketta Manninen. Hän on Hoitava Hengitys HB® -menetelmän kehittäjä ja kouluttaja sekä Buteyko-ohjaaja.
LinkedIn
LinkedIn
Share