fbpx

Kuka hyötyy Hoitavasta Hengityksestä?

Kuka hyötyy Hoitavasta Hengityksestä? 2019-09-13T16:08:38+03:00

Hengityssairauksista tai niiden oireista kärsivät

Menetelmä sopii kaikille, jotka haluavat saada helpotusta hengitykseen liittyviin ongelmiin, kuten nopea hengästyminen, astma, tukkoisuus, kuorsaus, uniapnea sekä paniikkihäiriö. Nämä oireet kertovat hengityksen häiriöistä, joihin saadaan tehokasta lievitystä hengitystä korjaamalla.

Hengityksen normalisoinnin myötä elimistön hapensaanti paranee, jolloin jaksaminen lisääntyy, hengästyminen vähenee, ilmatiet avautuvat ja tukkoisuus vähenee. Hengityksen rauhoittuminen rauhoittaa mielen sekä unen aikaisen hengityksen. Tällöin kuorsaus hiljenee ja myös hengityskatkokset vähenevät.

Liikunnan harrastajat

Menetelmä lisää elimistön hapensaantia, jolloin lihastyöskentely on pidempään aerobista. Maitohappojen muodostuminen on vähäisempää ja lihasten kestävyys parempaa ja myös loukkaantumisten riski vähenee. Näiden ansiosta treenausta voidaan tehostaa, jolloin kunto kohoaa ja tulokset paranevat.

Kuntoremonttia suunnittelevat

Myös kuntoremonttia suunnittelevat hyötyvät tästä menetelmästä.

Hiilidioksidin sietokyvyn kasvaessa hengästyminen vähenee, jolloin hekin, jotka epäilivät hengästymisensä olevan merkki toivottoman huonosta kunnosta, saavat liikkumiseensa uutta potkua. Kuntoa voidaan siis kasvattaa pelkillä hengitysharjoituksilla! Jaksamisen parantumisen lisäksi myös rasvanpoltto tehostuu  elimistön paremman hapensaannin myötä.

Unihäiriöistä kärsivät

Unen laadun paraneminen on yksi ensimmäisiä ja yleisimpiä hyötyjä, mitä kurssilaiset ovat hengitysharjoituksista saaneet. Elimistön parantuneen hapensaannin myötä keho rentoutuu helpommin, jolloin uni on laadukkaampaa ja syvempää. Hengitysvolyymin pieneneminen hiljentää kuorsausta sekä vähentää ilmateiden tukkeutumista. Lisäksi Hoitava Hengitys -harjoitteisiin kuuluva kielijumppa kiinteyttää ja vahvistaa tehokkaasti sekä nielun että suun alueen lihaksia. Tämä tuo lisää tilaa ahtaaseen nieluun ja myös hengitystiet avartuvat.

Näiden hyötyjen lisäksi lukuisat kurssilaiset ovat kertoneet öisten lihaskramppien helpottaneen, hampaiden narskuttelun loppuneen sekä yöllisten vessareissujen vähentyneen.

Mielen rauhoittumista hakevat

Hengitysharjoitusten avulla hengitysrytmi tasoittuu, rauhoittuu ja hidastuu. Hengityksen hidastuminen ja syveneminen aktivoi parasympaattista hermostoa. Parasympaattinen hermosto on mieltä rauhoittava, kipua lievittävä, palautumista edistävä ja sydämensykettä alentava hermosto. Aivojen parantunut hapensaanti parantaa keskittymiskykyä sekä vähentää levottomuutta. Hengitysharjoitusten avulla säntäilevät ajatukset rauhoittuvat, jolloin myös meditaatioharjoitukset helpottuvat ja niihin saa uudenlaista syvyyttä.

Hoitoalalla työskentelevät

Terveyden- ja hyvinvoinnin alalla työskentelevät kohtaavat lähes päivittäin työssään ihmisiä, joilla on hengitykseen liittyviä terveysongelmia. Hengityshäiriöiden yleisyydestä huolimatta työkalut näistä kärsivien asiakkaiden auttamiseksi ovat puutteelliset. Hoitava Hengitys paikkaa tätä puutetta tarjoamalla yksinkertaiset ja samalla tehokkaat keinot heidän auttamisekseen. Oppeja voivat työssään hyödyntää mm. hierojat, fysioterapeutit sekä useiden täydentävien hoitomuotojen terapeutit, puheterapeutit, psykoterapeutit, laulunopettajat sekä liikunnan ohjaajat.

Niille hyvinvoinnin alan toimijoille, jotka haluavat ottaa tämän kiinnostavan ja ajankohtaisen itsehoitomuodon kokonaan uudeksi toimialakseen, on tarjolla Hoitava Hengitys -ohjaajakoulutukset, joita järjestetään 2-3 kertaa vuodessa.

Pienten lasten parissa toimivat

Hoitava Hengitys tarjoaa pienten lasten parissa toimiville sekä lasten vanhemmille tärkeää tietoa lasten hengitystavan merkityksestä näiden terveydelle. Kun lasta ohjataan oikeaan hengitykseen, lapsi voi välttyä mm. purentahäiriöiltä ja sitä kautta vuosikausien oikomishoidoilta. Oikean hengityksen myötä elimistön parempi hapensaanti parantaa unenlaatua, lisää keskittymiskykyä sekä oppimista ja vähentää ylivilkkautta.

Hengityksen korjaamisen hyödyt

  • Elimistö saa enemmän happea; energisyys lisääntyy, ajatus kirkastuu, keskittymiskyky paranee, uni paranee, elämänlaatu kohenee.
  • Hengitysharjoitukset avaavat ilmateitä; astman oireet sekä tukkoisuus vähenee, lääkkeiden tarve vähenee.
  • Hengityksen hallinnalla voi ennaltaehkäistä rasitusastman, paniikkihäiriön ja stressin oireita.
  • Reagointi allergeeneille vähenee.
  • Hengitysharjoitukset sekä kielijumppa hiljentää kuorsausta ja lieventää uniapneaa.

  • Hengityksen syventyessä ja rauhoittuessa myös mieli rauhoittuu.

  • Liikunnan teho paranee, jaksaminen lisääntyy, maitohappojen muodostus vähenee.
  • Painonhallinta helpottuu – parempi happitilanne tehostaa rasvan polttoa.

Facebook
Facebook
Twitter
LinkedIn