fbpx

Hoitava Hengitys helpottaa esiintymisjännitystä

  • esiintymisjannitys

Hoitava Hengitys perustuu Buteyko-menetelmään, jota käytetään mm. astman, kroonisen tukkoisuuden, unihäiriöiden, kuorsauksen, uniapnean sekä paniikkihäiriön ja stressin oireiden hoitoon. Näiden lisäksi menetelmän avulla voidaan vähentää hengästymistä, lisätä jaksamista ja virkeyttä sekä parantaa unenlaatua.

Menetelmän tavoitteena on normalisoida häiriintynyt hengitys. Normaali hengitys on tasaista, rauhallista, vaivatonta ja kevyttä mutta samalla syvää hengitystä.

Useimmilla ihmisillä hengitys on jollakin tavalla häiriintynyttä, vaikka he eivät sitä itse huomaisikaan. Erityisesti ihmisillä, jotka jännittävät, esimerkiksi esiintymistä, hengitys on suurella todennäköisyydellä häiriintynyt. Jo pienikin jännitys ja virittyneisyys häiritsee hengitystä. Häiriintynyt hengitys voi aiheuttaa ajan mittaan monenlaisia terveysongelmia. Tee ylihengitystesti, niin huomaat  kaipaako sinunkin hengityksesi korjaamista.

Hengitysharjoitusten avulla jännityksen lievittämistä lähestytään uudesta kulmasta. Tietoisesti hengitystä rauhoittamalla, voimme saada stressireaktiot hiljentymään ja jännityksen laantumaan. Meidän ei tarvitse (välttämättä) pohtia ja purkaa jännityksen taustalla olevia syitä, vaan kun otamme lempeästi haltuun hengityksemme, rauhoitamme samalla myös mielemme.

Tämä sama hengityksen rauhoittaminen toimii myös unihäiriöihin. Meidän ei tarvitse pohtia, millä tavalla saisimme mielemme tyhjennettyä suunnitelmista, aikatauluista ja muista pyörivistä ajatuksista. Keskitymme vain rauhoittamaan hengityksemme, jolloin mieli rauhoittuu ja näin saamme levollisemman ja rauhallisemman unen. Menetelmä lisää elimistön hapensaantia. Tämä tarkoittaa sitä, että aivotkin saavat paremmin happea, jolloin stressin tuottamat sekavat ajatukset jäsentyvät ja kirkastuvat.

Stressaantuneen ihmisen hengitys on usein kiihkeää ja hän mahdollisesti myös huokailee. Tämä kertoo siitä, että hänen hengitysvolyyminsa on liian suurta. Myös suun kautta hengitettäessä (laulaessa, puhuessa) hengitysvolyymi on liian suurta. Suuri suun kautta hengitettävä ilmamäärä rasittaa ilmateitä. Nielun kudokset, rakenteet ja ilmatiet kuivuvat ja ärtyvät. Iso hengitys on rasitus äänihuulille sen aiheuttaman paineen kautta. Äänihuulet joutuvat muodostamaan ääntä liian suuren paineen (ilmamäärän) alaisina. Hengitysharjoitusten avulla hengitysvolyymi normalisoidaan, jolloin hengitettävä ilmamäärä on lähempänä normaalia myös laulaessa ja puhuessa. Tällöin äänihuulet rasittuvat vähemmän.

Vaikka hengitysharjoitusten avulla pienennämme hengitystä, paradoksaalisesti tämä lisää jaksamista ja vähentää hengästymistä. Tämän ymmärtää ehkä helpommin kysymällä, että jos jo levossa ollessasi hengität ikään kuin olisit juoksulenkillä, kuinka käy sitten kun oikeasti lähdet lenkille? Eli kun hengityksen korjaamisen myötä levossa ollessasi hengität vaivattomasti ja pienesti, sinulla on kapasiteettia käytössäsi rasituksen lisääntyessä aivan toisella tavalla. Myös laulamiseen.

Ensimmäinen askel kohti hengityksen normalisointia on siirtyä nenähengitykseen.

Nenän kautta tulisi hengittää aina silloin kun ei puhu, laula tai syö. Aina. Myös yöllä. Nenän kautta hengitettäessä hengitysvolyymi on pienempää ja hengitettävä ilma puhtaampaa, lämpimämpää ja kosteampaa. Suun pysyessä kiinni myös nielun rakenteet ja äänihuulet pysyvät kosteina ja ne pääsevät paremmin toipumaan suuhengityksen rasituksista.

Lisää hengitystä normalisoivia vinkkejä ja harjoituksia opit Hoitava Hengitys -kursseilla.

 

2018-04-26T19:05:45+03:00

About the Author:

Kirjoittaja on Marketta Manninen. Hän on Hoitava Hengitys HB® -menetelmän kehittäjä ja kouluttaja sekä Buteyko-ohjaaja.
Facebook
Facebook
Twitter
LinkedIn