Hengitysvinkit kylmyyden estoon

Pakkanen paukkuu ja olemme myös täällä eteläisessä Suomessa olleet pakotettuja kaivelemaan muistista monet talviunet uinuneet pakkasessa selviämisen taidot.

Kerrospukeutuminen pitää useimmat lämpimänä päästä varpaisiin, mutta vilukissat palelevat myös useiden toppakerrosten sisällä. Joillakin kylmä kalseus säilyy käsissä ja jaloissa myös kesälämpimällä. Tällöin puhutaan ääreisverenkierron ongelmista. Veri on kuin lattialämmityksen vesikierto, joka lämmittää kehon jokaisen sopukan – silloin kun verenkierto toimii optimaalisesti.

Verenkierron ongelmille on monia syitä ja verenkierron virkistämiseksi monia konsteja. Yksi tehokkaimmista kaikkein pienimpien verisuonten verenkiertoa, eli mikroverenkiertoa, stimuloivista hoitomuodoista on fysikaalinen verisuoniterapia. Tähän tarkoitukseen on kehitetty BEMER -verisuoniterapialaite, joka itsellänikin on ollut päivittäisessä käytössä jo useita vuosia.

Toinen keino tehostaa verenkiertoa on oikea hengitys.

Oikean hengityksen hyödyt kylmyyden estoon:

  1. Lämmönhukka pienenee.
  2. Verisuonet laajenevat.

Suurin virhe, minkä kylmyydestä hytisevä ihminen voi tehdä, on hengittää liian suuresti (ja eikös kaikki bussipysäkillä värjöttelevät juuri tätä tee!). Hukataan lämpöä puhkumalla ja puhaltelemalla ja samalla haukotaan suun kautta sisään kylmää ilmaa.

Jäähdyttävän hengitysilman lisäksi kylmän tunnetta lisää heikentynyt verenkierto.

Liian suuri hengitys aiheuttaa hiilidioksidivajeen, josta seuraa sileiden lihasten supistuminen mm. verisuonten ympärillä. Verenkierron heikentyessä veri ei pääse yhtä tehokkaasti lämmittämään kylmenevää kehoa. Lisäongelma suuresta hengityksestä aiheutuu astmaatikoille, joilla myös ilmateiden ympärillä olevat lihakset supistuvat aiheuttaen hengenahdistusta.

Em. vilun tunnetta lisäävien ilmiöiden ehkäisemiseksi hengitystä pienennetään. Tämä tapahtuu yksinkertaisimmillaan siirtymällä hengittämään nenän kautta ja hillitsemällä suuria puhalteluja. 

Pysyvämmin ja tehokkaammin hengitysvolyymin voi normalisoida Hoitava Hengitys -kursseilla opetettavien hengitysharjoitusten avulla.

 

2018-04-26T18:41:18+00:00
Follow by Email
Facebook
Twitter
LinkedIn